سئو چیست؟
کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیکهای است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبههای بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است ، در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.
با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده است ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است.
هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟
در بازار رقابتی امروز سئو مهمتر از همیشه خودنمایی می کند. میلیونها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو میتواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.
بهینه سازی سایت مهم است چون :
- اکثر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب میکنند و هرچه در این رتبهبندی بالاتر باشید در نتیجه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت.
- سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت می شود.
- سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکههای اجتماعی می شود. در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند به احتمال زیاد آن را در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند.
پنج نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد کلیکها را به خود اختصاص دادهاند
هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) جستجو میکنید پاسخ آن از طریق صفحه نتایج (SERP) نمایش داده میشود. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم های پیچیدهای اجرا میشوند که شامل عوامل رتبه بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم میگیرند سایت شما در چه رتبهای قرار گیرد.بنابراین سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبههای بالا را نسبت به سایتهای غیر بهینه سازی شده دارا است.
گوگل به عنوان محبوبترین موتور جستجو بیش از ۲۰۰ سیگنال را برای تعیین رتبه بندی در نظر میگیرد و اگر بخواهیم این سیگنالها را دسته بندی کنیم به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارج از سایت (Off-Page SEO) تقسیم می شوند.
بهینه سازی درونی سایت یا سئو داخلی چیست ؟ (On-Page SEO)
همینطور که از عنوان مشخص است فاکتورهای سئو داخلی به عوامل بهینه سازی داخلی سایت اشاره دارد و سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می سازد. عناصر مهم این بخش شامل :
– کلمات کلیدی (Keywords): هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی می توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. برای مثال صفحه یک محصول مانند “دوربین عکاسی” شامل تنوعی از کلمات (لنز دوربین،لوازم جانبی دوربین و…) است که در متن ، عکس(ALT Tags) و عناصر HTML قرار گرفتهاند.
– تگ عنوان (Title Tags): عنوان صفحه در SERP(صفحه نتایج موتور جستجو) و همچنین تب مرورگرتان قابل مشاهده است. این یکی از مهمترین و قویترین سیگنالها به شمار میرود و شامل کلمه کلیدی و اگر مایل هستید برند کسب وکارتان باشد. برای جدا کردن برند از عنوان صفحه از – _ | » « استفاده کنید.
– تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب به چند بخش و سرفصل تقسیم میشوند که با تگهای h نمایش مییابند. تگ <h1> میتواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.
– بهینه سازی محتوا (Content Optimization):محتوای صفحه و مقاله شما باید حاوی کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر مدام محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار دهید ممکن است به خاطر ارایه محتوای نازک (thin content) تحت مجازات الگورتیم گوگل پانداقرار بگیرید.
– لینک های داخلی (Internal Linking) : منو و لینکهای ناوبری (navigation bars) باعث میشود که بتوانید مهمترین بخشها و دستههای سایت خود را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید، بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینکها اطمینان حاصل کنید.همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخشها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما لینک داخلی (Internal Linking) را مدنظر داشته باشید.
– ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL) : ساختار URL مهم است زیرا کمک می کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران هم نیز میتوانند محتوای آن را حدس بزنند. بهتر است از حروف ربط مانند (با ، را ، or، in…) و اعداد و سمبلها در ساختار آدرس اینترنتی استفاده نکنید.
– انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags) : تصاویر شما باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف بشوند. اگر عکس روی هاست مربوط به خود سایت آپلود می شود نام آن نیز باید گویای محتوای تصویر باشد.
– مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باشد
– مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنشگرا (Responsive) است.
– مطمئن شوید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می شود. سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبهبندی و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) است.
بهینه سازی برونی سایت یا سئو خارج از سایت چیست ؟ (Off-Page SEO)
علاوه بر تغییراتی که شما میتوانید با رعایت استانداردهای ” On-Page ” جهت قرارگیری بالاتر در SERPs برای سایتتان لحاظ کنید عوامل دیگری نیز در این رتبه بندی تاثیر گذار هستند که در دسته سئو خارج سایت (Off-Page) قرار میگیرند. بر خلاف سئو داخل سایت، بهینه سازی برونی سایت کاملا خارج از سایت اتفاق میافتد که مهترین آنها عبارتند از :
- لینک بیلدینگ(Link Building)
- فعالیت در شبکههای اجتماعی (Social Media)
- فعالیت در شبکههای اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
-
لینک بیلدینگ (Link Building)
لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهای جهت دریافت لینک از دیگر سایتها است. لینک بیلدینگ محبوبترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به شمار میرود. یکی از بهترین روشهای دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است. به عنوان مثال هر کسی دوست دارد می تواند این مقاله را در شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا از وبلاگ و سایت خود به این مقاله و منبع لینک بدهد، درواقع با اینکار به موتورهای جستجو میگویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفید است. از روشهای دیگر میتوان موارد زیر را نام برد :
- وبلاگ نویسی
- کامنت گذاری در سایتها
- ارسال پست در انجمنها
- ثبت سایت در دایرکتوری
- شرکت در سایتهای پرسش و پاسخ
- و…
توجه داشته باشید من هریک از روشهای بالا را تصدیق یا رد نمیکنم اما برای درک لینک بیلدینگ و کشف بهترین روشها میتوانید دسته بهینه سازی سایت در بلاگاد را مطالعه یا همواره مقالات آکادمی اینتورک را در این زمینه دنبال کنید.
شبکههای اجتماعی (Social Media)
شبکه های اجتماعی می توانند بخشی از استراتژی شما در بهینه سازی خارج سایت به شمار بروند و همچنین شکلی از لینک بیلدینگ داشته باشند. لازم به ذکر است که تقریبا همه لینکهایی که از شبکههای اجتماعی دریافت میشود خصوصیت “NOFOLLOW” دارند اما به این معنا نیست که هیچ ارزشی نداشته باشند. ایجاد پروفایل و به اشتراکگذاری مقالات از جمله کارهای است که میتوان در سوشال مدیا انجام داد.
شبکههای اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
سوشال بوکمارکها جزو شبکههای اجتماعی هستند که کاربران میتوانند آدرس صفحاتی که علاقه دارند را ذخیره کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. این روش میتواند در ترافیک ورودی هم تاثیرگذار باشد. با توجه به زمینه فعالیتتان میتوانید در شبکههای reddit.com, stumbleupon.com, scoop.it ، delicious.com عضو شوید.
تکنیکهای سئو (SEO techniques)
تکنیکهای بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شده اند :
- بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO): شامل تکنیکهای که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی میکنند.
- بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO): شامل روشهای است که موتورهای جستجو آنها را تایید نمیکنند و در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات آنها هستند. این تکنیکها به عنوان اسپم هم شناخته میشوند.
بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)
تکنیک های سئو در این بخش دارای ویژگیهای زیر هستند:
- با دستور العمل و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند
- محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارایه نمیشود
- تضمین میکند که محتوای تولید شده برای کاربران ایجاد شده است و نه صرفا برای موتورهای جستجو
- تضمین میکند محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می کند همان محتوای باشد که هنگام ورود کاربر از طریق موتورهای جستجو مشاهده میکند.
بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
تکنیک های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته میشوند:
- تلاش برای بهبود رتبه با فریب و برخلاف رویههای موتورهای جستجو
- هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است به صفحه دیگر
- هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن متفاوت از محتوای نشان داده شده در موتورهای جستجو است
- مخفی کردن متنها، استفاده از رنگ پس زمینه برای متن یا لینک ها ، استفاده از فونت ریز و کوچک که کاربر قادر به خواندن متن نیست.
- استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) و قراردادن کلمات کلیدی بی ربط به محتوای سایت
- ایجاد صفحات با کیفیت پایین و محتوای بسیار کم که با کلمه کلیدی و لینکهای زیادی پر شدهاند.
به طور کلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، اما در سئو کلاه سیاه صرفا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می شود.
ابزارهای سئو (SEO Tools)
اما بعد از اینکه در مورد سئو و روشهای تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو خواندید اکنون نیاز به ابزارهای دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک کند. به کمک این ابزارها می توانید عملکرد خود و رقیبتان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.
Google Analytics : اگر شما واقعا در SEO قدم گذاشته اید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل انکار است. مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند، نرخ خروج از سایت، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد. مشاهده سایت»
Google Search Console: کنسول جستجوی گوگل (GSC) مجموعهای از ابزارهای مفید است که مستقیم از سوی گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارایه شده است. شما می توانید محتوای تکراری ، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را مشاهده و بررسی کنید. مشاهده سایت »
Google Keyword Planner: ابزاری از سوی گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپینهای تبلیغات اینترنتی و مشاهده میزان جستجو کلمات مدنظر در بازه زمانی خاص. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید. مشاهده سایت »
Google Mobile-Friendly Test: گوگل اهمیت زیادی برای سایتهای که با رزولوشنهای مختلف و دستگاههای مختلف تطبیق پذیر و واکنشگرا است قائل می شود. ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان میهد. مشاهده و تست »
Google PageSpeed Insights: سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می گویید یک سایت با سرعت خرگوش دارید یا سایتی شبیه لاک پشت ! همچنین جهت افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارایه میشود. مشاهده و تست »
Sitecheckup: سایت چکاپ به عنوان یک سامانه تحلیلگر، هر وبسایتی را از نظر SEO بررسی و آنالیز میکند و در راستای حل مشکلات موجود، راهکارهای اثربخش پیشنهاد میدهد و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبان فارسی به شما کمک می کند. مشاهده سایت »
Browseo: یک ابزار عالی برای مشاهده سایت به روش عنکبوت موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینکهای قابل دسترسی را میتوان دید. اگر بخشی از محتوا یا لینکهای شما در اینجا نمایش داده نشد برای رفع آن سریعتر اقدام کنید. مشاهده سایت »
Open Site Explorer: سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینکها است. این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش Off-site حسابی به شما کمک می کند. دقت کنید که برخی ویژگیهای پایه به صورت رایگان ارایه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید. مشاهده سایت »
نتیجه گیری:
ترافیک حاصل از سمت موتورهای جستجو هنوز هم بهترین نوع جذب بازدیدکننده و مشتری برای سایت به شمار می رود و میتواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب و کار آنلاین شود. مهم است که برای کسب سهم در این حوزه برنامه ریزی و استراتژی مناسب را پیش بگیرید.
منبع: ای نتورک