قالب آماده وب سایت چیست؟

قالب آماده وب سایت در اصطلاح به قالب و وب سایت های از قبل طراحی شده گفته می شود که جهت طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند و به دو صورت رایگان و غیر رایگان عرضه می گردند. معمولا قالب آماده به نوع رایگان قالب آماده وب سایت گفنه می شودکه به صورت رایگان جهت دانلود در اینترنت وجود دارند. شما می توانید قالب آماده از دانلود و یا خریداری نموده و اطلاعات خود نظیر مطالب و تصاویر را در آن بارگذاری نمایید و بدین روش وب سایت خود را راه اندازی نمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز تغییرات لازم در قالب آماده انجام دهید و حتی قالب کلی آن را تغییر دهید که البته انجام این کار نیاز به دانش طراحی وب دارد. برخی از شرکت های طراحی وب سایت سودجو از عدم آگاهی مشتریان استفاده می نمایند و به آنها اعلام نمی نمایند که در طراحی وب سایت از قالب آماده وب سایت استفاده می نمایند و با گرفتن مبالغ بسیار سنگینی از مشتریان خود سایت را با استفاده از همین قالب ها استفاده می نمایند که البته ماه پشت ابر نمی ماند و در آخر روزی آن شرکت رسوا خواهد گردید. همچنین برخی شرکت های طراحی سایت دیگر با استفاده از عدم اطلاعات کافی مراجعان خود به آنها اعلام می نمایند استفاده از قالب های آماده وب سایت برای سایت ضررهای فراوانی دارد که از جمله ضررهای آن اعلام می نمایند این قالب ها قابل توسعه نیستند و همچنین انجام تغییرات در آنها میسر نیست و همچنین در صورتی که نیاز به قابلیت خاصی در آینده در این قالب ها باشد قابلیت توسعه در آنها وجود ندارد و همچنین اعلام می نمایند این قالب ها رتبه خوبی در موتورهای جستجو نخواهند گرفت و وب سایت رنک خوبی نخواهد داشت که ادعای آنان نیز کاملا غلط می باشد و ادعاهای این شرکت ها به دلیل عدم توانایی رقابت با شرکت هایی می باشد که خدمات قالب آماده ارائه می نمایند و تنها با این روش مراجعان خود را سر در گم می نمایند.
با توجه به توضیحات آمده در بخش بالا در این بخش معایب و مزایای واقعی استفاده از قالب های آماده وب سایت را برای شما بیان می نمایم:

مزایای استفاده از قالب های آماده وب سایت
چه قالب آماده رایگان و یا غیر رایگان باشد استفاده از قالب آماده مزیت های زیر را دارد:
•    با توجه به آماده بودن قالب وب سایت با سرعت بیشتری آماده می گردد و تنها کافی است مطالب خود را در وب سایت بارگذاری نمایید
•    هزینه طراحی شده طراحی وب سایت پایین می آید و فقط کافی است هزینه پیاده سازی، پشتیبانی، امن سازی و درج اطلاعات را پرداخت نمایید و حتی می توانید درج اطلاعات وب سایت را خود بر عهده بگیرید و هزینه آن را صرفه جویی نمایید
•    قالب وب سایت خود را از تنوع بسیاری انتخاب می نمایید. به عنوان مثال در صورتی که قصد خرید قالب را داشته باشید می توانید قالب مورد نظر وب سایت را از بین 100 هزار قالب موجود انتخاب نمایید.

معایب استفاده از قالب های آماده سایت
در صورتی که از قالب های آماده رایگان وب سایت استفاده نمایید با توجه به میزان استفاده بالای این قالب ها برای طراحی وب سایت به جهت رایگان بودن ممکن است این موضوع به برند سازی شما لطمه وارد نماید و کاربر احساس نماید که شما برند ضعیفی دارید که از قالب های معمولی استفاده می نمایید و همچنین قالب های آماده وب سایت معمولا کیفیت پایینی دارند که این موضع نیز ممکن است باعث عدم اعتماد کاربران شما به وب سایت شما گردد. البته در بین قالب هایی رایگان قالب های با کیفیت نیز یافت می شوند که دارکوب با توجه به میزان بالای استفاده از این قالب ها راه اندازی وب سایت توسط این قالب ها را به شما پیشنهاد نمی نماید.
مشکلی که معمولا برخی از شرکت ها به مراجعان خود در مورد استفاده از قالب های آماده وب سایت اعلام می نمایند امنیت پایین این قالب های آماده می باشد که این نظر کاملا اشتباه است و هر وب سایتی نیاز به ایمن سازی دارد و در صورتی که وب سایت امن سازی نگردد ممکن است دچار مشکلات امنیتی گردد. مشکلی که معمولا از بابت استفاده از قالب های آماده پیش می آید آن است که به زمانی که توسط افراد مبتدی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا ایمن سازی نمی گردد و وب سایت دچار مشکلات امنیتی می گردد. بنابراین حتی در صورتی که از قالب آماده وب سایت استفاده می نمایید می بایست این کار زیر نظر کارشناسان طراحی وب انجام گردد تا ایمن سازی وب سایت به درستی انجام گردد.
معمولا به استفاده از سیستم های مدیریت محتوای رایگان نظیر جوملا و وردپرس و دروپال نیز استفاده از قالب آماده وب سایت نامیده می شود که البته نامگذاری درستی نیست. استفاده از سیستم های مدیریت محتوای رایگان هیچ محدودیتی برای طراحی وب سایت ایجاد نمی نماید بلکه بستر بسیاری را با توجه به متن باز بودن آنها و وجود جامعه بسیار کاربری در اختیار شما قرار می دهد و می توانید وب سایت خود را با هزینه پایین تر، کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر طراحی نمایید. سیستم های مدیریت محتوا پس از راه اندازی می بایست حتما توسط کارشناس وب امن سازی گردند تا در آینده دچار مشکلات امنیتی نگردند که البته انجام امن سازی برای همه وب سایت ها لازم و اجباری می باشد ولی به دلیل آنکه سیستم های مدیریت محتوای رایگان توسط افراد مبتدی نیز قابل استفاده هستند معمولا توسط این افراد به درستی نصب، راه اندازی و امن سازی نمی گردند. هم اکنون طبق آمار وب سایت w3techs تنها در حدود 57 درصد از وب سایت از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمی نمایند و 24 سایت ها از وردپرس، 6 درصد از جوملا و 5 درصد از دروپال استفاده می نمایند. که این درصدها میزان قابل اعتماد بودن این سیستم ها را نشان می دهد.



طراحی اختصاصی وب سایت
اگر نگاهی تیز بینانه به سایت های موفق در دنیا انداخته باشید حتما متوجه شده اید که اکثر سایت های موفق و پر بازدید در جهان بصورت کاملا سفارشی و اختصاصی ساخته شده اند. بعنوان مثال سایت فیسبوک که سایتی پربازدید در جهان است، سایت اینترنتی می باشد که بصورت اختصاصی برنامه نویسی و ساخته شده است. سایت دیگر نیز نظیر توییتر، گوگل، یوتیوب، و در ایران سایت های آپارات، بلاگفا، و دیگر وب سایت ها، بصورت کاملا سفارشی طراحی و پیاده سازی شده اند.

مزایای سایت های اختصاصی
یکی از برترین مزایای یک سایت اختصاصی، متمایز بودن شما از دید کاربران وب سایت شما می باشد. کاربران وب سایت شما به سرعت پی به این موضوع خواهند برد که خدماتی و امکاناتی که وب سایت شما قادر به ارائه دادن آن است، را در هیچ کجای دیگر نمی توان یافت. این به شما در قوی تر شدن نام برندتان کمک شایانی می کند بطوریکه وب سایت شما به سرعت می تواند به یک برند اینترنتی در دنیای مجازی تبدیل شود.
مزیت دیگری که ساخت یک وب سایت سفارشی دارد این است که شما رقبای کمتری را در اطراف خود خواهید دید که قادرند با شما رقابت نمایند و عملا در مقابل وب سایت شما، حرفی برای گفتن داشته باشند. این موضوع نیز می تواند به سرعت برند شما را بر سر زبان ها قرار دهد و شما را تا سالیان متمادی در صدر خدماتی که ارائه می دهید قرار دهد چرا که رقبای شما نمی توانند به سرعت و با سیستم های رایگان و ارزان آماده، وب سایتی را طراحی نمایند که بتواند با شما رقابت کند.
مزایای دیگری نیز برای یک ساخت اختصاصی می تواند وجود داشته باشد ولی هدف این مقاله تنها آشنایی خوانندگان، با ارزش های یک سایت سفارشی و آماده  بود و امیدواریم این مقاله توانسته باشد این حس را در شما ایجاد کند که رابطه بسیار نزدیکی میان داشتن یک سایت اختصاصی و داشتن یک برند قوی در دنیای مجازی و اینترنتی وجود دارد.