چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟ شاید از هر کسی این سوال رو بپرسیم سریع جواب بده برای اینکه بیایم توی گوگل. ولی آیا واقعا برای اینکه در نتایج جست و جوی گوگل رتبه خوبی داشته باشیم باید سایتمان را سئو کنیم؟ در این مقاله قصد داریم درباره سئو و اهمیت آن برای سایت ها صحبت کنیم. اگر می خواهید بدانید که چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟ همراه ما باشید.
چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟
تصور کنید در بهترین نقطه شهرتان دارای یک باب مغازه هستید. مزیت هایی که برای شما دارد چه چیزهایی می تواند باشد؟ شاید یکی از مزیت های داشتن مغازه در بهترین نقطه شهر داشتن مشتریان زیاد باشد. قطعا همین است. زمانی که مغازه شما در بهترین جای شهر باشد بهترین مشتریان از آن شما خواهند شد.
هنگامی که سایت شما در صفحه اول گوگل و در رتبه یک گوگل باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دقیقا مثل این می ماند که شما در بهترین نقطه شهر و در بین رقبای خود اول هستید. با این وجود مشتریان اول از سایت شما دیدن می کنند و بعد از سایت رقابای شما. و این شانس شما را برای فروش و ارائه محصولات و خدمات تان افزایش می دهد.
اگر شما بخواهید در بهترین نقطه شهرتان یک مغازه خریداری کنید ممکن است میلیون ها و شاید میلیاردها تومان هزینه کنید ولی با سئو می توانید به صورت رایگان (در بسیاری از مواقع) بهترین نقطه را از آن خود کنید.
رقابت در صفحه اول گوگل به قدری شدید است که ممکنه سایتی که مثلا رتبه اول را داشته باشد فروشش از سایتی که مثلا در رده سوم قرار دارد بسیار بیشتر باشد. اگر سایتی که رتبه بالاتری از رقیب خود داشته باشد و نرخ تبدیل در سایتش با درصد بالایی انجام گیرد مطمئن باشید که نسبت به رقیبش بیشتر سود خواهد کرد. چرا که زمانی مخاطبی به سایت او وارد می شود ممکن است به هر روشی تبدیل به مشتری شود و همین باعث می شود دیگر از سایت بعدی که رقیبش است دیدن نکند.
پس دلیل اولی که باید سایتمان را سئو کنیم این است که سئو می کنیم تا نسبت به رقبا برتری داشته باشیم.
برندسازی با سئو
دلیل بعدی که باید سایتمان را سئو کنیم این است که برندمان را قوی کنیم. در واقع ما با سئو می توانیم برند سازی کنیم. زمانی که سایت ما نسبت به رقبای دیگرمان در جایگاه بهتری در نتایج جست و جوی گوگل قرار داشته باشد افراد زیادی به ما اعتماد می کنند و از سایت ما دیدن می کنند. به مرور زمان که جایگاه سایت ما در صفحه اول گوگل ثابت شد برندسازی ما خیلی راحت تر انجام می شود. دلیل اصلی هم این است که سایت ما نسب به دیگر سایت های هم حوزه بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.
صرفه جویی در هزینه های تبلیغات
دوستان زیادی با من در مورد تبلیغات تماس می گیرند و مشورت می کنند. اکثرشون قصد دارند هزینه های زیادی را برای تبلیغات بپردازند. من هم به اکثر این دوستان سئو را پیشنهاد می کنم. شما با سئو و بهینه سازی سایت تان برای گوگل می توانید به صورت قابل توجهی صرفه جویی در هزینه کنید. در واقع شما با سئو کردن سایتتان می توانید سرمایه گذاری بلند مدت کنید.
ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد تا سایت شما در جایگاه خوبی در گوگل قرار بگیرد ولی بعد از این مدت مطمئن باشید هزار برابر هزینه ها و زمان هایی که صرف این کار کردید به شما بر می گردد.
زمانی که کاربری از طریق جست و جو در گوگل با سایت شما آشنا می شود و وارد سایت شما می شود هدفمند ترین کاربر برای شما محسوب می شود. به خاطر اینکه کاملا به میل و علاقه خود به سایت شما وارد شده است. چیزی که دنبالش است را در سایت شما می بیند و به خاطر همین مجبور است در سایت شما بماند.
ولی در تبلیغات بنری یا کلیکی چنین چیزی نیست. البته تبلیغات کلیکی را زیر سوال نمی برم ولی در تبلیغات کلیکی هم که ادعاهای زیادی مبنی بر هدفمندی آن است بسیاری از مواقع کاربر برای آن کسب و کار اصلا هدفمند نخواهد بود.
ممکن است کاربری فقط و فقط به خاطر جذاب بودن بنر مورد نظر کنجکاو شود و روی آن کلیک کند. بعد از وارد شدن به آن سایت سریعا آن را ترک کند. همچنین ممکن است گاهی اوقات افراد از روی بی کاری بر روی تبلیغی کلیک کنند و هیچ هدف خاصی نداشته باشند و درواقع دنبال چیز خاصی نباشند. همین باعث می شود شارژ حساب تبلیغ دهنده از بین برود و در بسیاری از مواقع بازگشت سرمایه ای برای او نداشته باشد یا اینکه خیلی کم باشد.
به نظر من بهترین، کم هزینه ترین و هدفمند ترین نوع تبلیغات دریافت ورودی از گوگل است.
آیا فقط سئو کردن سایت مهم است؟
ما سئو می کنیم تا مخاطبان هدفمند تری به سایتمان جذب کنیم. ولی آیا واقعا این کافی است؟ مخاطبان اگر وارد سایت شما شوند و از مطالب سایت تان راضی نباشند چه اتفاقی می افتد؟ مسلما مخاطبان زیادی را به مرور زمان از دست می دهید. پس همیشه به فکر این نباشید که رتبه یک گوگل باشید. قبل از هر چیز محتوای سایت خود را مخاطب پسند کنید و بعد به فکر بالا آمدن در گوگل باشید.
زمانی که شما محتوای خوبی نداشته باشید و در گوگل اول باشید مثل این می ماند که مثلا 3 میلیون تومان هزینه تبلیغات کلیکی کرده اید ولی سایتتان به خوبی بالا نمی آید. یا اینکه مخاطبان به صفحه ای وارد می شوند که هیچ نرخ تبدیلی صورت نمی گیرد.
پس قبل از هر چیز به فکر مخاطبین خود باشید. این دقیقا چیزی است که گوگل از آن پیروی می کند. گوگل سایت هایی که از هر لحاظ به مخاطبان خود اهمیت می دهند و سایتی کاربر پسند دارند را در جایگاه بهتری قرار می دهد.
جمع بندی و سخن آخر
به جای اینکه هزینه های زیادی برای تبلیغات زود بازده و زود گذر پرداخت کنید وقت و هزینه خود را صرف سئوی سایت خود کنید. اگر می خواهید برای همیشه و به مدت طولانی از مشتریان زیاد بهرمند شوید گوگل را برای این کار انتخاب کنید. برای شروع سئو هم محتوا تولید کنید. همان محتوایی که کاربران شما دقیقا به دنبال آن هستند. با تولید محتوای ارزشمند اولین قدم را در سئو بر می دارید. سعی کنید محتوای خود را بر اساس سئو تولید کنید. مطمئن باشید با بازاریابی محتوا به صورت هدفمند تا حد زیادی سایت شما سئو می شود. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.