هنگامی که کارآفرینان جوان شروع به راه اندازی استارت آپ خودشان میکنند پس از مدتی با کاهش بازده و سقوط در عملکرد استارت آپشان مواجه میشوند که یکی از دلایل آن کمبود نقدینگی یا مورد استقبال قرار نگرفتن محصولشان می باشد.

 

 

طبق تحقیقی که وب سایت FastCompany  راجع به استارت آپ ها انجام داده است، 75% از استارت آپ های جوان در اولین سال فعالیت خود، 12.5% در 5 سال اول فعالیت خود و 8.75% در 10 سال اول فعالیت خود شکست میخورند و تنها 3.75% از آنها موفق میشوند. در پی این تحقیق عمده دلایل شکست این استارت آپ ها دلایل مدیریتی بودند که از بین آن ها به هفته نکته ی اساسی رسید که این نکات ممکن است در کسب و کار شما نیز رخ دهد:

1. نداشتن تمرکز

2. عدم مسئولیت پذیری

3. مشاوره با افراد غلط

4. غرور زیاد

5. سرمایه گذاری بدون برنامه

6. نبود مشاور

7. کمبود نقدینگی، دانش و یا مارکتینگ درست

 

 

این موارد شاید در بعضی از استارت آپ های موفق نیز وجود داشته باشد اما بهتر است نگاهی به 9 دلیل شکست که شرکت CB insight  از 101 استارت آپ شکست خورده گردآوری کرده است اعتنای بیشتری نمود:

1. پر نکردن خلاء بازار

2. از بین رفتن نقدینگی

3. نبود تیم حرفه ای و مناسب

4. نتوانی در رقابت با رقبا

5. قیمت گذاری اشتباه

6. محصول بدون کیفیت

7. عدم وجود مدل کسب و کار آینده نگرانه

8. بازاریابی اشتباه

9. توجه نکردن به مشتری

با توجه به موارد فوق متوجه می شویم که بسیاری از عوامل شکست یا موفقیت یک استارت آپ را عملکرد مدیر آن استارت آپ دانست.