اگر می خواهید بدانید برندسازی یا برندینگ چیست ، ابتدا لازم است بدانید” برند چیست“.
در ابتدای این مقاله خود را لازم به ذکر این نکته می دانیم که مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی تفاوت دارد، که به اشتباه به جای همدیگر نیز استفاده می شود، فرآیند برندسازی بیشتر متمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند می باشد و به واسطه برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به ثمر می نشیند و طراحی هویت برند بخش اساسی این فرآیند محسوب می شود.
اما برندینگ به فر آیند مادری گفته می شود که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب ما برای مشتری است، تمام چیزیهایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما، شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی باید بداند یا احساس به درک کند، شامل این مجموعه فعالیت هاست.
خیلیها هنوز هم نمیدانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست!
نمیدانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.
برند تجربه و تصویری از محصول و خدمت مشخص است که مصرف کنندگان با آن در ارتباط هستند، نام تجاری از طریق اسم، لوگو، شعار یا طراحی شرکتی که صاحب آن است، شناسایی می شود. برندسازی زمانی صورت می گیرد که این تجربه و تصویر بازاریابی شود، و اینگونه توسط افراد بیشتری قابل تشخیص خواهد بود. و در میان شرکت های متنوع و مختلفی که همین محصول و خدمت را ارائه می دهند، به واسطه ی محصولات و خدمات مشخصی شاسایی می شود.
تبلیغات یکی از فعالیت های حرفه ای در برندسازی محسوب می شود، تبلیغات علاوه بر آنکه موجب شناسایی برند توسط مصرف کنندگان می شود، شهرت و استانداردهای خوبی برای برند خلق می کند که شرکت ها باید آنها را حفظ کنند و بهبود ببخشند. برندسازی در حوزه ی بازاریابی اینترنتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و به شرکت ها اجازه می دهد شهرت خود را از طریق گسترش محصولات و خدمات شان، بهبود بخشند و بر درآمد خود بیاافزایند.
از کجا شروع کنیم؟
دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی خود می گوید، برای ایجاد برند، 8 ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:
• تبلیغات
• روابط عمومی
• پیشبرد فروش
• بازاریابی مستقیم
• فروش شخصی
• بسته بندی
• رویدادها و اسپانسرینگ
• خدمات مشتری
به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده میگردد،
بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش مییابد.
فرقی نمی کند شما صاحب کسب و کاری باشید که جدیدا راه اندازی شده، یا سال ها است که کسب و کار خود را اداره می کنید، در هر صوت برندسازی از لزوم اولیه و اساسی بازاریابی و موفقیت شرکت شما محسوب می شود که نمی توانید و نباید، از آن چشم پوشی کنید.
برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت می شود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گران تر محصولات وخدمات شود، به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.
واقعیت این است که برندینگ یکی از اجزای مهم هر کسب و کاری، به خصوص تازه کارها ، محسوب می شود. برندینگ چیست عموما چیزی است که سبب می شود کسب و کار شما نه تنها مشابه با سایر فعالان صنعت نباشد بلکه به کسب و کاری تبدیل شود که محصول و خدمات خود را به گونه ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی به مخاطبان عرضه می کند.
برندینگ یا برندسازی؛ ابزاریست برای بدست آوردن برتری در بین رقبا
برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا کنند.
سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و از همه مهم تر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.
برندسازی کار پیچیده ای نیست، شما هم اکنون، با ساخت وبسایتی برای ارائه ی پیشنهادات و در معرض نمایش گذاشتن محصولات تان، طراحی تبلیغات و ترفیع محصولات و خدمات تان، انتخاب رنگ های مخصوصی که مرتبط با شرکت تان است، خلق و ایجاد لوگو، و برجسته کردن آن از طریق حساب هایی که در شبکه های اجتماعی دارید، در حال برندسازی برای شرکت خود هستید. به همین راحتی، شما از طریق برندینگ به تصورات و تصویری که مصرف کنندگان از برند شما دارند، شکل می دهید.
در واقع برندسازی به شما کمک می کند که تجربه ای مثبت را برای مصرف کنندگان تان خلق کنید تا آنها هیچ گاه نام برند شما را از خاطر نبرند. اما اگر به اصول برندسازی بی توجه باشید ممکن است ناخواسته منجر به ایجاد تجربه ای منفی و ناخوشایند شوید و مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید ، یا حداقل نتوانید مشتریانی وفادار داشته باشید.
هدف برندسازی آن است که به ساده ترین روش و خیلی راحت به مشتریان شما کمک کند تا متوجه شوند برند شما چه چیزی پیشنهاد می دهد و چه چیزی آن را از سایرین متمایز می کند. اما برندینگ فقط یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد ( USP ) نیست، بلکه ترکیبی از تمام روش هایی است که از طریق آنها با آنچه برندتان بر پایه ی آن استوار است، ارتباط برقرار می کنید.
ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نامهای تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می رود.
اهمیت برند برای مشتری بواسطه ی دانش مشتری از برند ایجاد می شود، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین آنها باشند:
1. عمق برند؛ یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برند های مشابه، بطور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می شود.
2. گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.
انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):
تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است و اگر بخواهیم برجسته ترین نوع این دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است:
1. برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دست یابی به هدف
2. برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت
3. برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش¬ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
4. برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
5. برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار
• برندینگ و ساخت برند
اگر کسب و کار شما تا به امروز برند سازگاری ندارد، یا آنچه برندتان بر آن استوار است را نمی پسندید، زمان آن رسیده که برندسازی مجدد داشته باشید. با سوالات زیر پیش بروید تا بیشتر با دیدگاه مشتریان تان آشنا شوید، به این صورت قادر خواهید بود فرآیند برندینگ کسب و کارتان را با موفقیت دنبال کنید.
• تعیین کنید مشتریان چه چیز کسب و کار شما را بیشتر دوست دارند. نقاط قوت شما در چیست؟ و چه چیزی برند شما را برجسته می کند؟
• پیام برندی خلق کنید که حاوی اهدافی که برای مصرف کنندگان دارید، باشد ( یعنی چیزی که در آن بهترین هستید ). پیام برند عموما بر اساس تعهدات برند شکل می گیرد، شما به مشتریان تان چه تعهدی داده اید؟ و آیا تعهدات خود را محقق ساخته اید؟
• اطمینان حاصل کنید که المان های بصری تان با پیام برند هم خوانی داشته باشد. اگر نوید نوآوری را به مشتریان تان داده اید اصلا خوب نیست که از عکس های خاکستری و خسته کننده استفاده کنید.
• برای نحوه ی لباس پوشیدن و رفتار کارکنان تان استانداردی را تعریف کنید که از تعهد برندتان حمایت کند. و مطمئن شوید که آنها فهمیده اند برندتان چیست و از چه چیزی پشتیبانی می کند.
• جلوه های بصری خود را در تمام ابزاری که به کار می گیرید، از تبلیغات گرفته تا پاکت خرید، مورد استفاده قرار دهید.
برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی هویت برند( لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… میباشد.
برندسازی صرفا از این لحاظ پیچیده است که شکست و موفقیت آن توسط واکنش مشتریان، نسبت به فعالیت های بازاریابی و برندینگ شما، سنجیده می شود.
در کلام آخر برندسازی منجر به ایجاد دارایی شرکت و کسب و کار شما می شود، که این دارایی شهرت برند شما را می سازد. اگر نام تجاری شما مشهور نیست یا شهرت کمی دارد برندینگ و فرآیندهای آن به شما کمک می کند تا برند خود را به مخاطبان تان بشناسانید. برندسازی می تواند برای محصولات و خدمات شما تمایز ایجاد کند، و کسب و کار را تشویق به حفظ این تمایز کرده و از این طریق محصولات و خدمات بهتری را به بازار عرضه کند.
پس تا دیر نشده فرآیند برندینگ خود را آغاز کنید.